
Publicitātes foto
Miljoniem cilvēku visā pasaulē skatās realitātes šovus un skatās tos jau gadu desmitiem. Tas, kas sākās kā eksperiments, ir kļuvis par populāru izklaides veidu, un mēs kā kultūra nevaram no tā atteikties.
Televīzija un visi citi plašsaziņas līdzekļi ietekmē mūsu domas, uzskatus un uzvedību. Nav šaubu, ka tas, ko mēs uztveram izklaidei un informācijai, ietekmē mūsu domāšanu par apkārtējo pasauli.
Mūsu prāts ir veidots tā, lai katru dienu sintezētu daudz informācijas, sākot no mūsu saskarsmes ar citiem cilvēkiem līdz grāmatām, ko lasām, un izklaidei, ko meklējam. Mēs izprotam pasauli, izmantojot šo apkopoto informāciju, un tas ietekmē mūsu ikdienas dzīvi.
Papildus ikdienā absorbētajai informācijai mūs ietekmē arī mūsu iepriekšējā dzīves pieredze, mūsu izcelsme, vide, kurā esam uzauguši, un virkne citu kultūras un ģenētisko faktoru. Šis vairāk ietekmē mūsu vērtības un uzvedību nekā realitātes šovi.
Vai tas nozīmē, ka mums nevajadzētu uztraukties par to, kā realitātes šovu tendences mūs ietekmē? Nē, mums noteikti jāpievērš uzmanība šo šovu vēstījumiem un jāizpēta, kāpēc tie mūs tik ļoti uzrunā, gluži tāpat kā Casino-Latvia uzrunā savus potenciālos spēlētājus.
Kāpēc realitātes šovi mūs piesaista?
Realitātes šovi liek mums atgriezties nedēļu pēc nedēļas pie saviem televīzijas ekrāniem. Mēs vēlamies uzzināt, kurš ko kam ir teicis, kura persona ir nodevusi otru, kas ir kompromitējis savu sabiedroto vai pieņēmis šaubīgu lēmumu, kas ir ietekmējis citus cilvēkus. Tas ir viss par labāko un sliktāko cilvēku uzvedībā; tā ir novērošanas psiholoģijas nodarbība bez lekcijām un eksāmeniem.
Nereti realitātes šovi liek mums aizdomāties par to, kā mēs varētu rīkoties līdzīgā situācijā, kas var būt labs vingrinājums vērtību izpētē. Pamatjautājums par pašlabumu pret pašaizliedzību ir tēma, kas caurvij lielāko daļu realitātes šovu. Ļoti līdzīgas izvēles mums par pašlabumu ir jāpieņem, spēlējot ikvienu kazino spēli, lai spēlētāji izjustu mazāku spiedienu dodoties spēlēt klātienē, mobilie kazino nodrošina lielisku risinājumu, lai to varētu darīt jebkur un jebkurā laikā.
Šīs tēmas par labu un sliktu uzvedību, nodevību, konkurenci un saikni mums ir pazīstamas; mēs katru dienu pieņemam līdzīgus lēmumus, ja neskaita kameras, mākslīgos scenārijus un publicitāti.
Tas mūs uzrunā, jo ļoti vienkāršā līmenī mums patīk cilvēciskas drāmas, un mēs esam saistīti ar smagiem lēmumiem. Neatkarīgi no tā, vai tā ir cīņa par mīlestību, naudu vai slavu, mums patīk vērot cīņu. Kad mēs atbalstām savu iemīļoto realitātes šova dalībnieku, mēs identificējam viņos kaut ko pārliecinošu, un tas var daudz ko pastāstīt par mums, ja mēs izvēlamies to izpētīt. Skatoties savus iecienītākos realitātes šovus, mēs varam sev jautāt:
- Kas man patīk šajā izrādē un kādas emocijas tā izraisa?
- Kas mani uzrunā šajos varoņos un viņu lomā seriālā?
- Vai es izdarītu citādu izvēli nekā šie varoņi? Ja jā, tad kāpēc?
- Kādas vērtības, ko es savā dzīvē ievēroju, šajā seriālā tiek vai nu ievērotas, vai arī atteiktas?
Realitātes šovu nosaukums ir ironisks, jo tie bieži vien ir tālu no reāliem scenārijiem. Lai gan šie raidījumi daudziem sagādā vainas apziņu, mēs tos varam izmantot kā labu sarunu sākumu ar draugiem un kā vielu pārdomām savā prātā, apsverot savas vērtības un to, kā dzīvot tā, lai šīs vērtības apliecinātu.