Pastāv uzskats, ka dizaineru somas (angļu valodā it-bags) radušās pagājušā gadsimta 90. gados, kad dizainere Silvija Fendi pagatavoja franču bagetes formas somu ar vienu īsu rokturi.
Ar to viņai izdevās izglābt modes namu, kura pastāvēšanu apdraudēja straujā pieprasījuma samazināšanās pēc kažokādas izstrādājumu kolekcijām. Un kopš tā laika sieviešu rokassomu popularitāte strauji pieauga.
Apsēstība ar somām valda visā pasaulē — iepirkšanās centros un pastaigu ielās, cik tālu vien sniedzas skats. Izmānīt sievietēm naudu, ko viņas neizdod par tērpiem, cenšas visi: gan modes nami Louis Vuitton, Jil Sander, Prada, Gucci, Chanel, Chloé un YSL, gan veikali, kuri piedāvā visu veidu somas — ar un bez rokturiem, ar spiedpogas stiprinājumu vai taisnstūrveida misiņa sprādzes aizdari.
Dizaineru somas noteikti ir tās, ko uz pleca valkā tādas zvaigznes kā Keita Mosa, Gvineta Paltrova vai Skārleta Johansone. Pārliecināties, vai somai ir it-bag statuss, var, piemēram, interneta mājaslapā www.handbag.com.
Tajā var apskatīt, vai nolūkotās somas modelis ir piesaistījis uzmanību ar luksusa zīmolu, dizainu un skaļu reklāmu glancētos žurnālos.
Diemžēl nepazīstamai pircējai, kura nolēmusi visu mēnešalgu izdot par zīmola somiņu, var arī neizdoties nonākt potenciālo klientu sarakstā, kurā slaveni rokassomu zīmoli iekļāvuši savas populārākās modeles.
Taču viņa var apmeklēt vēl viena dārgu un greznu somu pārdevēja mājaslapu www.luxusbabe.de.
Ja arī tad neizdodas iegādāties iecerētā zīmola somiņu, atliek iespēja doties uz rokassomu un naudas maku muzeju Tassenmuseum Hendrikje Amsterdamā.